Una nova targeta permetrà moure’s en transport públic dins de les Terres de l’Ebre per un euro el trajecte.
Els usuaris de transport públic de les Terres de l’Ebre podran adquirir, a partir de l’1 d’octubre, la nova targeta T-10/120, que permetrà efectuar deu viatges dins del territori en 120 dies amb un preu d’un euro el trajecte. De moment, però, només serà vàlida per als busos públics interurbans, amb la previsió d’incloure els trens a partir de gener. Segons el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, la creació de la targeta és el pas previ al desplegament de la integració tarifària. Paral·lelament, el Departament de Territori i Sostenibilitat posarà en marxa, també el dia 1, el primer bus exprés de les Terres de l’Ebre a la línia entre Tortosa i Alcanar, amb divuit freqüències diàries.
El nou títol de transport, que costarà 10 euros, serà vàlid per als trajectes entre les quatre comarques -Montsià, Baix Ebre, Terra Alta i Ribera d’Ebre- que actualment gestionen les companyies Hife, Plana i Autocars Carrera. Tindrà una vigència de 120 dies i serà multipersonal, podent esser utilitzat per membres d’una mateixa família o grups d’usuaris. La targeta utilitzarà la validació sense contacte i es podrà recarregar a bord dels propis busos.
En funció de les línies i el trajecte, la Generalitat calcula que la posada en marxa de la T-10/120 representarà estalvis, respecte el preu actual, d’entre el 50 i el 80% del preu del bitllet senzill. De fet, segons ha remarcat Font, la posada en marxa d’aquest nou abonament suposarà que el preu que paguen els usuaris que es mouen “dins de les Terres de l’Ebre és equivalent amb la integració tarifària de la resta de territoris i ciutats de Catalunya”.
En aquest sentit, el delegat del Govern les Terres de l’Ebre, Xavier Pallarès, s’ha felicitat per la notícia i ha recordat que aquestes condicions permetran importants estalvis als ciutadans ebrencs, especialment, als que viuen en els municipis més allunyats de les ciutats. “Una persona que vagi al metge o a estudiar a la URV pot passar de pagar de 4 a 1 euro per viatge. És un estalvi molt important al mes. En les distàncies curtes també hi ha una rebaixa molt substancial”, ha apuntat.
Malgrat tot, Font, ha reconegut, de fet, que un cop entrin en vigor aquests abonament, la gran assignatura pendent serà estendré i connectar la integració tarifària amb les àrees de Tarragona i Barcelona. “És un projecte que elaborem ara amb la T-Mobilitat”, ha aclarit. També queda fora de la T-10/120, de moment, els viatges interns amb tren. Un aspecte, segons el responsable de Mobilitat, que s’afegirà a partir del gener de l’any vinent, aprofitant el canvi de tarifes. En aquest sentit, ha ratificat el compromís recent de millorar, “modular”, les tarifes dels usuaris ebrencs per als desplaçaments a Tarragona o Barcelona tot i que, a l’hora de concretar, s’ha mostrat prudent.
Per contra, Font ha insistit en la necessitat de posar en valor els desplaçament en bus, amb el desplegament de noves línies i serveis -citant com a exemple la connexió directa asmb l’Aeroport del Prat, en funcionament només a l’estiu, i que ha assolit 3.000 usuaris-. “De vegades ens fixem en el tren perquè és molt atractiu però amb bus arribes més ràpid, és més còmode, més barat i ofereix un millor servei”, ha assegurat.
De fet, el responsable de Territori i Sostenibilitat ha anunciat aquesta mesura al mateix temps que la posada en marxa del primer servei de bus express a les Terres de l’Ebre que cobrirà la línia entre Tortosa i Alcanar, passant per Amposta, Sant Carles de la Ràpita i les Cases. Operada per l’empresa Hife, la nova línia “e3” tindrà un cost anual d’uns 300.000 euros. El nou servei escurçarà en 20 minuts l’actual trajecte fins complimentar-lo en 45 minuts. Oferirà un total de divuit freqüències: nou d’anada i nou de tornada amb sortides cada dues hores. La línia és una de les que major demanda de viatgers registra, segons la Generalitat: 280.000 en total. Es tracta del catorzè bus exprés dels 40 previstos que es posa en marxa a Catalunya i el primer de les Terres de l’Ebre, previst ja pel Pla de Mobilitat aprovat per al territori. Segons Font, el desplegament d’aquest servei no només suposarà millores en temps, freqüències i preus sinó que també permetrà oferir una major qualitat, comoditat i accessibilitat, incorporant premsa gratuïta i wifi a bord, a més d’oferir informació detallada i actualitzaa sobre les parades, estacions i connexions.
Per últim, Font ha visitat les obres de l’estació d’autobusos d’Amposta. Segons les seves previsions, podria entrar en funcionament entre els mesos de novembre i desembre.