Joaquim Buj / Diari de Tarragona
LECXIT és un programa que pretén millorar la comprensió lectora dels infants a través diverses sessions individualitzades amb el suport de voluntaris i voluntàries. Qualsevol persona amb ganes de fer-se corresponsable de l’educació d’un infant i de crear amb ell un espai de confiança pot ser voluntària, ja que no es necessita cap formació específica, només cal saber llegir correctament en català i tenir ganes d’incidir en l’educació dels infants.
La tasca principal de la persona voluntària és acompanyar la lectura d’un infant, contribuir a ajudar-lo a gaudir de la lectura i d’alguna manera esdevenir un referent lector. Així, cada infant té una sessió de lectura a la setmana i la dedicació del voluntari és d’una hora setmanal. Els alumnes participants cursen els seus estudis a l’Escola Ramón y Cajal, en concet cicle superior d’Educació Primària, i són derivats al programa pels mateixos docents del centre educatiu.
El voluntariat han de tenir en compte actituds com l’escolta activa, la cooperació, donar suport en les demandes i necessitats de l’infant, fer l’esforç per entendre i contextualitzar algunes reaccions o comportaments i, sobretot, tenir molta paciència i constància.
Fa dos anys que a Ulldecona impulsem el projecte LECXIT, per ajudar i millorar la comprensió lectora dels xiquets i xiquetes.
El projecte es porta a terme gràcies a més de dotze voluntaris i amb el suport de l’Escola, les famílies, la Biblioteca i l’Ajuntament.
Cati Brusca, una de les voluntàries i també regidora d’Ensenyament de l’Ajuntament d’Ulldecona, explica que «intentem fer una lectura agradable, compaginada amb altres tipus d’activitats relacionades. A més, s’estableix un vincle únic entre els xiquets i els voluntaris».
El tècnic de Joventut d’Ulldecona, Albert Sans, valora l’activitat dient que «aquest curs hem incrementat el nombre de voluntaris arribant a dotze que, a partir d’ara en seran catorze i permetrà arribar a dos xiquets més».
El curs passat van disposar de vuit voluntaris que van poder atendre sis alumnes. «D’aquests vuit voluntaris, sis feien de padrins de lectura i els altres dos (la bibliotecària i jo) érem els comodins per si en fallava algun», comenta Albert Sans.
Aquest curs, els dotze voluntaris inicials atenen nou alumnes, ja que hi ha tres voluntaris que estan de reforç. Després dels dos primers trimestres es va fer una reflexió amb els mestres per saber com havia repercutit el projecte en els alumnes. «La veritat és que, segons els mestres que són els que estan tot el dia amb ells, ens diuen que han notat una milloria en la comprensió», afirma Sans.
Gust per la lectura
Un altre aspecte que s’ha millorat és el foment del gust per la lectura. Albert Sans, «això es nota perquè hi ha alumnes que, després de la sessió de LECXIT s’enduen llibres de la Biblioteca per a llegir a casa, per exemple».
També cal destacar l’aspecte social perquè es crea un vincle intergeneracional, ja que contribueix a que els alumnes se relacionen amb adults i no tan sols amb uns altres nens.