Nucli situat a la vora del riu Sénia, entre els quilòmetres 4 i 5 de la carretera TV-3319 d’Ulldecona a La Sénia que el travessa de punta a punta. L’origen del seu poblament sembla relacionar-se amb la seva posició estratègica en relació al riu. Documentat ja al segle XIV, pot identificar-se amb els Hostalets, antiga posta de camí. Per Sant Joan del Pas hi passaven l’antiga via Augusta i abans la via preromana d’Heraclea. En realitat, el riu pot passar-se fàcilment per dos llocs que coincideixen amb els dos subnuclis que formen el barri: la Raval i els Rajolars.
Altres topònims utilitzats són simplement el Pas o el Molí del Pas, aquest darrer relacionat amb la presència d’un molí antic de l’ordre de l’Hospital.
Al febrer de 2016 hi viuen 181 persones tot l’any, tot i que una part d’elles estan disseminades per cases i granges del seu entorn.
Disposa d’una d’església, la de Sant Joan Baptista (refeta el XVIII i restaurada el segle passat) amb el seu campanar. També hi ha un consultori mèdic, un centre cívic, una zona esportiva i un cementiri.