L’any 2017 va ser especialment positiu per al turisme patrimonial, cultural i gastronòmic que ofereix Ulldecona, amb la promoció d’actius tant rellevants com l’Art Rupestre, les Oliveres Mil.lenàries o el Castell Medieval.
Un total d’11.020 persones van pendre part d’alguna de les visites guiades que es van fer al llarg de l’any, un 10% més que l’exercici anterior. El detall de guiatges ens mostra que van ser 4.627 persones les que van visitar els Abrics i el Centre d’Interpretació d’Art Rupestre, situat a l’Ermita de la Pietat, mentre les persones que van participar de les visites guiades al Museu Natural de les Oliveres Mil.lenàries de l’Arion van arribar a 4.152. El Castell d’Ulldecona, que compta amb restes de diverses èpoques històriques, va ser visitat per un total de 2.065 persones i el nucli antic del municipi per un total de 310, destacant en aquest darrer cas, una nova iniciativa que es va posar en marxa el mes de juliol sota el nom de “Vermuts Històrics” .
El nombre de visitants del Centre d’Interpretació d’Art Rupestre es manté estable els darrers tres anys, mentre que l’increment al Museu Natural de les Oliveres Mil.lenàries de l’Arion és notable en cada exercici des que el 2010 es va obrir al públic, fruit d’un conveni amb la família Porta-Ferré, propietària de la finca, passant de 395 persones a 3.108 al 2016 i arribant als 4.152 aquest any passat. Les dades, a més, ens mostren que durant els mesos d’abril, maig, juny i octubre es va concentrar més de la meitat de les visites. Pel que fa al Conjunt Rupestre i al Castell, els mesos de més afluència de turistes van ser abril, maig i agost, mentre que els millors números a les Oliveres Mil.lenàries es registren a l’abril, juny i octubre. “Aquesta desestacionalització del sector fa que es pugui oferir una atenció personalitzada al visitant segons el seu perfil i les seves inquietuds, una de les qüestions més valorades per part dels turistes” segons apunta l’Alcaldessa d’Ulldecona, Núria Ventura.
Pel que fa a l’origen dels visitants, aquest prové majoritàriament de l’àrea de Barcelona, seguit de les comarques de les Terres de l’Ebre, i enguany s’ha doblat el número de visitants provinents de la Comunitat Valenciana. Pel que fa al turisme estranger, majoritàriament són de nacionalitat francesa. Referent al perfil del visitant es consolida el model de turisme cultural, destacant un notable increment del “slowtourism” i del turisme gastronòmic, degut bàsicament a la rica i variada oferta que ofereixen els restaurants locals, liderats pels dos establiments amb estrella Michelin, Les Moles i l’Antic Molí.
Cal recordar que en aquestes dades només estan comptabilitzades les persones que fan ús dels guiatges i no les persones que fan visites lliures a l’Àrea d’Oliveres Mil.lenàries de la Foia o la totalitat de persones que fan ús dels serveis de l’Ermita de la Pietat, per posar dos exemples concrets. En aquest darrer cas, l’afluència va arribar a les 50.000 persones al 2017.
Des de l’Ajuntament d’Ulldecona es pretén aquest any 2018 seguir reforçant els punts forts dels actius patrimonials, així com reforçar la promoció sobre el sector de la gastronomia i serveis, i també treballar de manera transversal per potenciar la ingent activitat cultural que s’organitza al municipi al llarg de tot l’any.