La Diputació de Tarragona ha iniciat els tràmits per a la construcció d’una variant de la TV-3313 (carretera de Godall) a Ulldecona. La variant és una llarga reivindicació del municipi, ja que la carretera discorre en part per dins del nucli urbà i suporta un important pas diari de camions de gran tonatge, per l’activitat de pedreres i indústries de la zona, el que comporta un perill per als vianants i la resta de vehicles.
El ple de la Diputació ha aprovat inicialment l’estudi informatiu i d’impacte ambiental de l’obra, documents que actualment es troben en període d’exposició pública. Segons expliquen des de l’ens provincial, l’actuació es troba encara en un estadi inicial de tramitació i no hi ha encara terminis establerts per executar-la. I és que abans cal redactar encara el projecte constructiu.
Des de l’Ajuntament d’Ulldecona es valora que finalment s’hagi desencallat el projecte, després de mesos de treballs i reunions tècniques. «Hi va haver una primera proposta de variant fa quinze anys, que no va acabar tirant endavant, però en els últims temps l’activitat industrial ha anat creixent a la part de dalt de la carretera i ha fet l’obra encara més necessària, per l’increment de trànsit que ha comportat per dins del nucli urbà», explica l’alcaldessa del municipi, Núria Ventura.
El tram on es planteja actuar és la travessera de la TV-3313, entre el km 0 a la intersecció del carrer Major fins i el 0,720, on la carretera es creua amb el camí de la séquia (prolongació de l’avinguda Escoles) i hi ha l’accés a les naus d’una empresa de mobles.
Segons detalla l’estudi de la Diputació, el tram té un traçat dificultós, amb una calçada de quatre metres sense espais protegits per a la circulació dels vianants fora del tram més urbà, mentre que dins del nucli urbà té trams sense voreres i d’altres amb voreres estretes. Tampoc hi ha espai suficient perquè els vehicles pesants hi puguin circular sense envair el carril contrari en molts punts i interseccions.
Per aquest motiu una part del trànsit acaba passant pel carrer Barcelona. Entre les dues vies urbanes suporten diàriament un trànsit de 1.971 vehicles, dels quals 187 són pesants (el 9,5 per cent).
La gran quantitat de camions suposen un perill per als veïns, tant els vianants com els que circulen en altres vehicles. «A més, la via es troba en mal estat precisament pel pes que suporta pel pas de tots aquests camions», explica Ventura.
Mentre no hi hagi aquesta variant, l’Ajuntament ha hagut de fer canvis en el trànsit per dins del nucli urbà, de manera que el tram baix del carrer Barcelona és només d’un sentit. Així, els camions pugen pel carrer Barcelona i baixen per la carretera de Godall i fins a la plaça Diputació.
La proposta de variant té una llarga de 674 metres i està apartada uns 100 metres de la zona urbana. Aprofita un camí de terra situat en una zona agrària, molt proper a petits camps de conreu que es troben actualment en producció i a dos habitatges.
«Amb aquesta variant millorarem en la mobilitat, però sobretot guanyarem en seguretat i salut. A més, hi haurà acabades les principals vies de circumval·lació al poble», afirma l’alcaldessa.
Maribel Millan / Notícia publicada el 14 abril 2023 pel Diari de Tarragona