Setmanari l’Ebre, diumenge 19 de gener 2020
Els vuit municipis de les Terres de l’Ebre per on travessa l’autopista AP-7 deixaran d’ingressar este 2020 la xifra d’1.447.601 euros corresponent a l’IBI que pagava la concessionària Abertis per esta infraestructura i tots els serveis associats com peatges o àrees de servei. Amb la fi de la concessió, la titularitat de la via ha passat al Ministeri de Foment, que està exempt de pagar IBI.
Els ajuntaments que deixaran de percebre una quantitat econòmica més important són l’Ametlla de Mar (354.000 euros) i Ulldecona (270.000), ja que són els que tenen més quilòmetres d’autopista, mentre que Freginals és el municipi on l’impacte de la mesura serà més important, ja que els ingressos per l’IBI (129.500) de l’autopista representaven el 21% del pressupost de l’Ajuntament. “Per a nosaltres és un problema important, ja que tenia un pes molt significatiu al pressupost”, reconeix l’alcalde de Freginals, Josep Roncero. En la resta de municipis l’impacte sobre el pressupost no és tan gran (entre un 3 i un 5%), però tots els alcaldes coincidixen que si bé l’alliberament de l’autopista és una mesura molt positiva per al territori, representa un important perjudici econòmic per a les finances dels municipis que han hagut de reduir inversions, estrènyer la despesa corrent o incrementar impostos per compensar la pèrdua d’ingressos.
Ulldecona deixarà de fer inversions
En el cas d’Ulldecona, la fi de la concessió ha implicat que Abertis deixés de tributar al municipi 270.000 euros d’IBI i, per compensar esta pèrdua d’ingressos “deixarem de fer inversions amb recursos propis”, ha explicat l’alcaldessa, Núria Ventura, que ha afegit que totes les inversions previstes al pressupost del 2020 es finançaran a partir de subvencions. Tot i que els ajuntaments eren sabedors que l’AP-7 deixaria de tributar amb la fi de la concessió, Ventura creu que els ajuntaments no s’han de “resignar” amb esta situació i cal obrir un debat sobre com l’Estat gestiona les grans infraestructures i com es compensarà els municipis per on passen vies d’alta capacitat. “No estem parlant d’una activitat que deixa de fer-se i per tant deixes d’ingressar l’IBI. Esta infraestructura continua passant pel nostre terme municipal i l’impacte negatiu que tenia, el continua tenint”, explica l’alcaldessa d’Ulldecona, Núria Ventura.
Al Perelló, l’alcaldessa Maria Cinta Llaó també reconeix que els 97.000 euros de l’IBI implicarà “deixar de fer alguna inversió”. “Eren uns diners que rebíem i ara deixaran d’entrar. Alguna cosa haurem de fer per a afrontar la situació”, lamenta.
Llegiu notícia completa a www.ebredigital.cat