El Centre d’Interpretació d’Art Rupestre Abrics de l’Ermita d’Ulldecona continua liderant la inclusió de les noves tecnologies en la difusió, protecció, investigació i coneixement de l’Art Rupestre Llevantí, declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO el 1998.
La firma del Conveni VULL (Valltorta-Gassulla-Ulldecona) no ha fet més que eixamplar les possibilitats i estretir lligams de cara a un objectiu comú. Si l’any passat va ser el “PORTAL DE JOCS DE LA RUTA DE L’ART RUPESTRE”, aquest 2015 ens porta un altre projecte sota el mateix paraigües: e-ARt, realitat augmentada i Art Rupestre. El projecte ha estat co-finançat pel Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, mitjançant les ajudes per a projectes de conservació, protecció i difusió de béns declarats Patrimoni Mundial, corresponents a l’any 2014.
És per això que el proper 29 d’octubre a les 11,00h. es realitzarà al Centre d’Interpretació d’Art Rupestre, Abrics de l’Ermita, la presentació pública del projecte.
Al mateix CIAR es procedirà a la descàrrega i presentació de l’aplicació a càrrec de l’equip tècnic, format pel Dr. Juan Ruiz, Juan Carlos Lorente i Antonio Dólera. Intervindran també Agustí Vericat, director del CIAR Abrics de l’Ermita i Càrol Allepuz, presidenta d’Amics Valltorta, i clorà l’acte, Núria Ventura, Alcaldessa d’Ulldecona. Seguidament es realitzarà una visita guiada a l’Abric 1 per a experimentar individualment amb l’app e-Art.
e-Art, realitat augmentada i Art Rupestre: e = electrònic; AR = acrònim d’Augmented Reality; Art = referència a l’Art Rupestre. Les entitats col·laboradores són els Ajuntaments d’Ulldecona, Les Coves de Vinromà, Albocàsser i l’Associació d’Amics del Parc Cultural Valltorta-Gasulla.
Es tracta d’una gran eina per a promoure el turisme cultural sostenible unint passat i futur en una novetat tecnològica a nivell mundial. Avantguarda i Patrimoni prehistòric mitjançant una app de realitat augmentada que farà la visita al jaciment encara més atractiva per als visitants i els permetrà experimentar l’Art Rupestre des d’una perspectiva innovadora. El sistema es basa en la identificació d’imatges a temps real a partir de patrons predefinits amb fotografies i models 3D.
Qualsevol visitant amb un smartphone o tablet amb sistema Android i iOS que visiti l’Abric 1 i la seua imponent escena de cacera, podrà visualitzar virtualment amb alta definició les pictografies amb la seva composició narrativa, millorant així la seva comprensió. Es proporcionarà una informació contextual adaptable i complementaria a la vivència de la visita guiada in-situ, fàcilment assimilable als coneixements i a la curiositat dels visitants.
Aquesta eina suposa tota una transformació de la manera com fins ara s’han contemplat les pintures, eixamplant així les possibilitats de l’Art més viu de la Prehistòria. Un recurs adaptat als nous temps amb l’objectiu de contribuir a posar en valor l’Art Rupestre Llevantí mitjançant la seva explotació turística sostenible de forma directa i indirecta.